BIJZONDERE BESTEMMINGEN

VREEMDE VERHALEN

9/11 WAAR WAS NORAD? – Waarom het defensie commando faalde

9/11 Norad

Waar was NORAD? De afwezigheid van NORAD, die het luchtruim boven Noord-Amerika moest beschermen, is een van de redenen waarom de complottheorieën over 9/11 snel oplaaiden. Zonder het gebeurde goed te praten, wil ik proberen deze afwezigheid, te verklaren. 

Op 9 september 2001 vond een afschrikwekkende terroristische aanslag plaats in Amerika. Vier vliegtuigen werden gelijktijdig gekaapt en als wapens ingezet. Twee vliegtuigen doorboorden het World Trade Center in New York en één bracht het Pentagon in Washington ernstige schade toe. In het vierde vliegtuig wisten de passagiers de kapers te overmeesteren. Het betreffende vliegtuig stortte neer op een veld in Pennsylvania.

NORAD, de organisatie die het luchtruim had moeten verdedigen, schitterde door afwezigheid. Hoe was dat mogelijk? 

Wat is NORAD?

NORAD (North American Aerospace Defense Command) is een militaire organisatie die waakt over het luchtruim van de Verenigde Staten en Canada. De Northeast Air Defense Sector (NEADS) is een onderdeel van NORAD en is verantwoordelijk voor het luchtruim boven het noordoosten van Amerika, het gedeelte waar de vliegtuigkapingen plaatsvonden. 

NORAD werd opgericht op 12 september 1957 en is operationeel sinds 1962. Het hoofdkwartier is gevestigd in een ondergronds bunkercomplex op Cheyenne Mountain in de Amerikaanse staat Colorado. Teams uit verschillende landen werken voor NORAD.

Tijdens de Koude Oorlog was de primaire missie van NORAD om militaire dreiging van de Sovjet-Unie op te sporen.

Het verhaal van de complotdenkers:

In 2000 onderschepte NORAD met succes 100% van de vliegtuigen die om onduidelijke en/of ongeoorloofde redenen van hun koers afweken. Ze hadden daar gemiddeld 20 minuten voor nodig. Nog geen jaar later, op 9/11, slaagde NORAD er zelfs niet in om één op de vier gekaapte vluchten binnen een uur te onderscheppen. De militaire infrastructuur en het hoge niveau van organisatie in het gebied in kwestie maken dit feit ongeloofwaardig. 

waar was norad op 9/11?

Toevallig” vond er op 11 september een ook grote oefening plaats. NORAD had voor deze oefening een aantal van zijn gevechtsvliegtuigen, F15’s en F16’s, naar Canada en Alaska gestuurd voor een reeks oefeningen. Het resultaat was een verminderde bescherming tegen luchtaanvallen op locaties met de hoogste politieke, militaire en economische status.

De belangrijkste punten van de complotdenkers zijn:

  • Het is ondenkbaar dat het luchtruim zo onbeschermd was, dus het moet wel opzettelijk zijn geweest;
  • De oefening was gepland om gevechtsvliegtuigen naar Canada te sturen, waardoor het luchtruim boven Noord Amerika onbeschermd bleef;
  • De oefening was bedoeld om extra verwarring te zaaien. NORAD zou niet weten wat bij de oefening hoorde en wat in de ‘echte wereld’ (real-world) gebeurde;
  • Er werd volgens de NORAD timeline al op de kaping van vlucht 93 gereageerd, terwijl deze nog niet had plaatsgevonden. 

Wat gebeurde er volgens de "NORAD"-tapes?

Michael Bronner, bemachtigde en bestudeerde 30 uur aan geluidsopnames uit de controlekamer van NORAD. In 2006 reconstrueerde hij wat er die dag werkelijk gebeurde (volledig artikel).

Dit is een uittreksel van zijn verhaal met aan het eind mijn eigen conclusie.

Uit de geluidsopname blijkt inderdaad dat NORAD moest controleren of de kaping deel uitmaakte van de oefening.

Meestal is er tijdens een grootschalige oefening een moment waarop een kaping wordt nagebootst. Aanvankelijk dacht men dat men hiermee te maken had. De verwarring was echter van korte duur. 

08:37:52

BOSTON CENTER: Hi. Boston Center T.M.U. [Traffic Management Unit], we have a problem here. We have a hijacked aircraft headed towards New York, and we need you guys to, we need someone to scramble some F-16s or something up there, help us out.

POWELL: Is this real-world or exercise?

BOSTON CENTER: No, this is not an exercise, not a test.

08:37:52

BOSTON CENTER: Hi T.M.U. [Traffic Management Unit], we hebben hier een probleem. We hebben een gekaapt vliegtuig die op weg is naar New York, en we hebben jullie nodig… we hebben iemand nodig die een paar F-16s stuurt of iets, help ons. 

POWELL: is dit echt of is dit een oefening?

BOSTON CENTER: Nee, dit is geen oefening. Het is geen test.

De oefening van die dag was bedoeld om verschillende scenario’s na te bootsen, waaronder een “traditionele” kaping waarbij politiek gemotiveerde daders een vliegtuig zouden kapen en op een Cuba-achtig eiland zouden landen om asiel aan te vragen. De gedachte dat het om deze oefening ging, moet even door het hoofd van Powell zijn gegaan. 

Waar was NORAD, waarom kwamen ze niet in actie?

De eerste melding van de kaping was om 8:19, toen de stewardess Betty Ong het reserveringscentrum van American Airlines belde. Op mijn engelstalige site Mysteries Explored, geef ik in de post American Airlines Flight 11, what really happened? een gedetailleerde tijdlijn van deze kaping. Het duurde 20 minuten voordat de luchtvaartmaatschappij NORAD waarschuwde. 

Majoor Kevin Nasypany, de missiecommandant van NORAD, maakte zich volgens het standaard protocol onmiddellijk klaar om twee jagers te laten vertrekken vanaf Otis Air National Guard Base op Cape Cod. Ze moesten op zoek naar American Airlines Flight 11, maar wisten alleen dat het vliegtuig zich ergens ten noorden van John F. Kennedy International Airport bevond.

Militaire verkeersleiders hebben ofwel het signaal dat door de transponder wordt uitgezonden ofwel de exacte coördinaten van het vliegtuig nodig om het te lokaliseren. Omdat de kapers de transponder hadden uitgeschakeld, was het vliegtuig één van de duizenden groene stipjes op een radar en niet als dusdanig te identificeren. 

NORAD had daarom de informatie van de F.A.A. (Federal Aviation Administration) nodig om te horen waar het vliegtuig was.

dreamstime m 45738423 Middel

Tien minuten na de melding besloot Nasypany dat hij niet langer op die informatie van het F.A.A. wilde wachten. Hij informeerde zijn meerdere, kolonel Marr. Op de NOMAD-tapes is de stem van Marr niet te horen, maar dit zijn de woorden van Nasypany:

08:46:36

Hi, sir. O.K., what—what we’re doing, we’re tryin’ to locate this guy. We can’t find him via I.F.F. [the Identification Friend or Foe system]. What we’re gonna do, we’re gonna hit up every track within a 25-mile radius of this Z-point that we put on the scope. Twenty-nine thousand [feet] heading 1-9-0 [east]. We’re just gonna do—we’re gonna try to find this guy. They (F.A.A.) can’t find him.

There’s supposedly been threats to the cockpit. So we’re just doing the thing … [off-mic conversation]

True. And probably right now with what’s going on in the cockpit, it’s probably really crazy. So, it probably needs to—that will simmer down, and we’ll probably get some better information.

08:46:36

Hi, sir. O.K., wat we doen, we proberen hem te lokaliseren. We kunnen hem niet vinden via I.F.F. [Identification Friend or Foe system – identificatiesysteem voor vrienden of vijanden]. Wat we gaan doen, we gaan ieder spoor binnen 25 mijl van Z-point nalopen en vastleggen. 29.000 [feet] heading 1-9-0 [oost]. We gaan het doen, we gaan proberen deze kerel te vinden. Ze (F.A.A.) kunnen hem niet vinden!

Er zijn waarschijnlijk bedreigingen geweest in de cockpit. Dus gaan we het ding doen … [conversatie niet te volgen omdat Marr iets zegt].

Dat is waar. En waarschijnlijk, met wat er nu in de cockpit gebeurd, het is waarschijnlijk een gekkenhuis. Dus waarschijnlijk moet het—dat het rustiger wordt, dan krijgen we waarschijnlijk meer informatie.

American Airlines vlucht 11 doorboorde de noordelijke toren van het World Trade Center enkele seconden na dit gesprek.

dreamstime m 16471083 Middel

F16's richting New York

Een paar minuten na het gesprek met zijn meerdere, hoort Naspany dat een vliegtuig het World Trade Center heeft doorboord. Hij neemt contact op met Cape Cod.

08:52:40

This is what I got. Possible news that a 737 just hit the World Trade Center. This is a real-world. And we’re trying to confirm this. Okay. Continue taking the fighters down to the New York City area, J.F.K. area, if you can. Make sure that the F.A.A. clears it— your route all the way through. Do what we gotta do, okay? Let’s press with this. It looks like this guy could have hit the World Trade Center.

08:52:40

Dit heb ik. Mogelijk dat een 737 het World Trade Center heeft geraakt. Dit is de echte wereld. En wij proberen bevestiging te krijgen. Oké. Blijf de gevechtsvliegtuigen naar het New York City gebied sturen, J.F.K. gebied (John F. Kennedy vliegveld), als je kunt. Zorg ervoor dat de F.A.A. je route helemaal vrijmaakt. Doe wat we moeten doen, oké? Laten we dit doordrukken. Het lijkt erop dat deze man het World Trade Center geraakt heeft.

Op volle snelheid duurt de vlucht van Cape Cod naar New York ongeveer 10 minuten.

United airlines Flight 175

Ondertussen houden civiele verkeersleiders op Long Island een tweede vliegtuig in de gaten dat uit koers is geraakt. Dit is United Airlines vlucht 175, die ook van Boston naar Los Angeles vloog.

Precies 38 minuten nadat ze opgestegen waren, neemt het vliegtuig een bocht in noordoostelijke richting naar Manhattan. De verkeersleiders realiseren zich plotseling dat dit nog een kaping is, en dat het vliegtuig niet zal landen!

Ze beginnen te speculeren over de bestemming van het vliegtuig.

Niemand dacht eraan om NORAD te infomeren – tot het te laat was!

Een paar seconden na de tweede impact nam Naspany contact op met zijn leidinggevende: 

09:03:52

Sir, we got—we’ve got an unconfirmed second hit from another aircraft. Fighters are south of—just south of Long Island, sir. Right now. Fighters are south of Long Island.

09:03:52

Sir, we hebben—we hebben een tweede inslag van een ander vliegtuig. Onze fighters zijn ten zuiden, net ten zuiden van Long Island, sir. Op dit moment. Onze fighters zijn ten zuiden van Long Island.

Inmiddels konden de twee F-16 piloten de rook van de inslagen zien.
Naspany wilde ze er zo snel mogelijk heen sturen, maar de FAA-controleurs zijn bang voor een eventuele botsing tussen de snelle jagers en een passagiersvliegtuig, waarvan er nog honderden in het gebied zijn.

De jagers worden daarom teruggestuurd naar een gebied vlak voor de kust. Ze moeten ten zuiden van Long Island blijven. 

Naspany is woest. Hij roept de leiding van de fighters op om dit met hem te bespreken. 

09:07:20

Okay, Foxy. Plug in. I want to make sure this is on tape.… This is what—this is what I foresee that we probably need to do. We need to talk to F.A.A. We need to tell ’em if this stuff’s gonna keep on going, we need to take those fighters on and then put ’em over Manhattan, O.K.? That’s the best thing. That’s the best play right now. So, coordinate with the F.A.A. Tell ’em if there’s more out there, which we don’t know, let’s get ’em over Manhattan. At least we got some kinda play.

09:07:20

Okay, Foxy. Plug in. Ik wil er zeker van zijn dat dit wordt vastgelegd.  Dit is wat ik denk dat we moeten gaan doen. We moeten contact opnemen met de F.A.A. We moeten ze zeggen dat, als dit zo doorgaat, dat we onze jagers moeten nemen en ze boven Manhattan moeten laten vliegen, OK? Dat is het beste. Dat is het beste spelletje voor dit moment.  Dus, neem contact op met de F.A.A. en vertel ze dat als er meer van dit soort vliegtuigen zijn, wat we niet weten, dat onze jagers boven Manhattan vliegen. Dan hebben we misschien nog iets in de hand. 

De verkeersleiders van de F.A.A. hebben het gezag over de F16’s zolang deze zich in civiel luchtruim bevinden. 

Naspany vraagt om versterking van de twee gevechtsvliegtuigen van Langley Air Force Base in Virginia, maar zijn verzoek wordt afgewezen

NORAD had maar vier gevechtsvliegtuigen om ongeveer een kwart van de Verenigde Staten te verdedigen.

Dit lage aantal had niets te maken met de oefening die plaatsvond. 

Door enorme bezuinigingen aan het einde van de Koude Oorlog was het arsenaal van NORAD verminderd van 60 bewapende gevechtsvliegtuigen tot slechts 14 voor heel Noord-Amerika, en slechts vier daarvan behoorden tot NEADS (de Northeast Air Defense Sector) en waren gestationeerd in de buurt van Manhattan. Het was daarom geen goed idee om ze alle vier tegelijk in de lucht te hebben, voor het geval ze gelijktijdig zonder brandstof zouden komen te zitten. 

Hoe alles nog verwarrender werd

Om 8:54 uur verloren de verkeersleiders van Indianapolis Center het radarcontact met American Airlines vlucht 77, die van Washington Dulles naar Los Angeles vloog. Even werd aangenomen dat het vliegtuig was neergestort, omdat de vluchtleiding nog niet op de hoogte was van de aanval in New York.

Toen ze zich realiseerden dat er sprake was van een kaping werd de F.A.A. direct geïnformeerd. Opnieuw werd NORAD niet op de hoogte gesteld.

Pas om 9:21 werd NORAD ingelicht over deze nieuwe kaping:

9:21 

BOSTON CENTER:  Another hijack! It’s headed towards Washington!

NASYPANY:*Shit!* Give me a location.

UNIDENTIFIED MALE: Okay. Third aircraft—hijacked—heading toward Washington.

9:21 

BOSTON CENTER: Er is weer een kaping! Het vliegt richting Washington!

NASYPANY:*Shit!* Geef me de coördinaten!

NIET GEÏDENTIFICEERDE MANNENSTEM: Okay. Derde vliegtuig—gekaapt—op weg naar Washington.

Deze melding leidde tot een aanzienlijke escalatie van de militaire activiteiten op de aanval, inclusief het opstijgen van de twee bewapende straaljagers vanuit Langley.

Maar 20 maanden later, toen een volledig rapport van die dag werd gepresenteerd, bleek dat alles door elkaar was gehaald. De waarheid was namelijk, dat ze een spook hadden nagejaagd. Mede omdat American Airlines niet officieel had bevestigd dat vlucht 11 was neergestort, nam men aan dit vliegtuig nog in de lucht was en nu naar Washington vloog. Bij de presentatie van de officiële tijdlijn leek het alsof het opstijgen van de gevechtsvliegtuigen uit Langley een reactie was op de kaping van vlucht 93. Deze had echter nog helemaal niet plaatsgevonden. Men haalde de diverse kapingen door elkaar – een onverklaarbare fout van de legerleiding, die eigenlijk pas vijf jaar later werd opgelost bij de analyse van de NORAD-tapes. 

De verwarring, dat vlucht 11 op weg zou zijn naar Washington, heeft uren geduurd!

En er ging nog veel meer mis! De gevechtsvliegtuigen die uit Langley waren opgestegen, vlogen de verkeerde kant op.

Volgens de 9/11 commissie werden de Langley piloten niet goed op de hoogte gesteld, dus, ondanks het bevel om naar Washington te vliegen, vlogen de piloten naar zee volgens hun normale trainingsplan. Ze waren op weg om indringers van buitenaf te onderscheppen! Ook zij hadden niet gedacht dat verkeersvliegtuigen de bedreiging vormden. 

Toen Boston NORAD (eindelijk) informeerde dat er nog een vliegtuig onderweg was naar Washington, waren de Langley piloten 150 mijl verderop! Op dat moment werden er nog twee kapingen gemeld, waarvan we nu weten dat het vals alarm was.

NORAD was ook niet op de hoogte van het feit dat de United 93 gekaapt was. De eerste melding over dit vliegtuig kwam pas binnen om 10:07:16. Op dat moment was United 93 al neergestort.

Valse verklaringen en slechte communicatie

Het kon toch niet zo zijn dat de Amerikaanse procedures om het eigen luchtruim te verdedigen zo complex waren dat instanties elkaar niet of veel te laat informeerden? De eindverantwoordelijken schoven met schuld, gaven verklaringen die niet volledig klopten en gooiden zo olie op het vuur van de complotdenkers.  

Pas toen de tapes van die eerste twee uur in 2006 openbaar werden, werd duidelijk hoe groot de chaos was geweest en hoe slecht de communicatie tussen de verschillende organisaties was.

9/11 was een aanslag van een ongekende orde

Er zijn veel redenen voor deze chaos, maar de belangrijkste reden was dat de bestaande procedure niet op deze situatie was afgestemd.

  • De vier kapingen vonden bijna gelijktijdig plaats;
  • Normaal gesproken wordt een kaping altijd gemeld door de piloot, maar de piloten waren onmiddellijk geneutraliseerd en hun plaats was ingenomen door de kapers, die konden vliegen, de transponders uitschakelden en de communicatie staakten;
  • De meeste kapingen tot dan toe eindigden in onderhandelingen op de grond en gaven de autoriteiten veel meer tijd om te reageren;
  • Men had niet verwacht dat een vliegtuig als dodelijk wapen zou worden gebruikt;
  • NORAD was beter uitgerust om met een dreiging van buitenaf om te gaan dan met een binnenlandse dreiging; 
  • De F.A.A. was meer gespecialiseerd in binnenlandse kapingen waarbij men veel meer tijd heeft om het leger in te schakelen.

Ik zou de lijst langer kunnen maken dan dit, maar mijn hoofddoel is de afwezigheid van NORAD te verklaren. 

Volgens mij kun je de afwezigheid van de militairen meer wijten aan de chaos dan aan de oefening die op dat moment plaatsvond. Het verhaal dat er te weinig vliegtuigen waren vanwege oefening was, is onjuist. Er waren maar vier bewapende gevechtsvliegtuigen in deze regio, omdat er op defensie was bezuinigd!

Het feit dat NORAD slechts vier bewapende gevechtsvliegtuigen had om het luchtruim boven New York en Washington te beschermen, was misschien wel het échte feit dat het leger in de doofpot wilde stoppen. Dit is immers zeer gevoelige informatie!

Aan de andere kant zijn er nog genoeg losse eindjes die koren op de molen van complotdenkers zijn. Chaos kan ook immers ook een dekmantel zijn. Vooral als deze wordt vergroot door communicatieproblemen. Het feit dat de tapes pas 5 jaar na de ramp beschikbaar kwamen, gaf de legerleiding voldoende tijd om eventuele ongewenste feiten weg te moffelen en andere informatie toe te voegen. 

We zullen waarschijnlijk nooit weten wat de waarheid is, maar de officiële tapes zijn beschikbaar en te beluisteren voor iedereen die meer over deze gebeurtenis wil weten. 

De 9/11 FAA – NORAD audiobestanden zijn hieronder te beluisteren. 

Even voorstellen

Profielfoto Christine

Mijn naam is Christine en ik ben gek op mysteries en vreemde verhalen! 

Ik bezoek graag bijzondere plekken en probeer er zoveel mogelijk over te lezen. Wat ik ontdek, deel ik op deze website. Graag nodig ik je uit om lid te worden van ons forum. Daar bespreken we wat ons bezighoudt over het mysterieuze en onverklaarbare.

RecenteBerichten

Inhoudsopgave