De indringende blik van Het Lam Gods

Indringende blik van het Lam Gods
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email

Er is veel beroering ontstaan over de restauratie van Het Lam Gods van de gebroeders van Eyck. Het zachte, mysterieuze en ietwat uitdrukkingsloze lam heeft een facelift gekregen. Een nieuw gezicht kijkt ons indringend aan.

Verbeterd door eerdere restaurateurs

Uit alles blijkt dat dit lam ook in het verleden niet zo is gewaardeerd. Er is overheen geschilderd door latere restaurateurs. De oren werden verplaatst (waardoor het Lam als je goed keek drie oren had) en de ogen werden verzacht. Het lam is nu weer ontdaan van al deze opsmuk.

Een beetje stoer

Het nieuwe, oude lam wekt beroering op. Het staat nu fier op zijn altaar en kijkt de beschouwer onbevreesd aan. Hij ondergaat zijn lot niet meer gelaten, maar hij straalt uit dat het zijn keus is om de beker overvloedig te vullen met zijn bloed. Het lam oogt volwassen, een beetje stoer zelfs.

 

Gerestaureerd Lam Gods

Het komt mij voor alsof het lam recht in mijn hart kijkt. Het fascineert me en het lijkt iets aan te boren waar ik geen woorden voor kan vinden. Het lijkt volmaakt in zijn imperfectie.

Zijn oren zitten te laag. Ze lijken niet eens op lamsoren! Doordat ze te laag zitten krijgt het hoofd iets menselijks. Ik vind het geweldig! 

Dit lam laat me niet los en ik kan me helemaal voorstellen dat dit lam het gesprek van de dag werd in de zestiende eeuw. Ik kan begrijpen dat een schilder als Dürer gefascineerd naar die ogen heeft gekeken en geprobeerd heeft de boodschap te doorgronden.

Want wat wil dit prachtige altaarstuk ons eigenlijk vertellen?

Het verhaal van het Lam

Het is het verhaal van de verrezen Christus. Het lam is omringd door martelwerktuigen, de symbolen van de kruisiging. Om Hem heen knielen veertien engelen. Op iets grotere afstand staan de omstanders. Sommigen zijn vol aandacht voor het lam. Anderen hebben alleen aandacht voor het boek in hun handen en weer anderen hebben zich afgewend.

Het einde van de berusting

Lam Gods voor de restauratie

Het lam van voor de restauratie straalde berusting uit. Het onderging zijn lot. Maar het was ook een beetje vaag en onpersoonlijk. Ik kon er zonder urgentie naar kijken. Het vroeg eigenlijk niets anders van me dan er getuige van te zijn. Zo kon ik mij identificeren met de personen die eromheen staan. Ik kon ernaar kijken of mij afwenden. Het offer was gebracht en daar hield het verhaal op.

Het lam van na de restauratie maakt de verrijzenis opeens persoonlijk. Het is niet zomaar een lam, maar een lam die een verbinding met mij aan wil gaan. Van dit lam kan ik niet wegkijken. Ik wil het mysterie doorgronden. Niet door het lezen van boeken of door te luisteren naar de mening van anderen. Van het lam met deze indringende ogen kan ik mij niet afwenden. Ik moet er iets van vinden.

Volgens mij is dat precies wat er nu gebeurt. Het is januari 2020 en de media rolt over het “nieuwe” uiterlijk van Het Lam Gods. Er wordt schande over gesproken, omdat het vertrouwde uiterlijk is verdwenen. Het lam wordt belachelijk gemaakt. Er wordt een twitteraccount in zijn naam geopend en plaatjes gepost waarbij de hoofden van Poetin en het lam worden vergeleken.

Het Lam Gods

Kunst, geschiedenis, wetenschap en religie

Dit recente boek (juli 2019) is volgens mij het meest complete werk over het Lam Gods. Het brengt experts van diverse achtergronden bij elkaar en bundelt hun kennis waardoor je de rijkdom en de diepgang van het meesterwerk ten volle gaat begrijpen. 

Het is een prachtig geïllustreerd boek dat prettig leest en het is een geweldige aanwinst als je van dit onderwerp houdt.

Ik heb zelden zo een mooi boek gezien! 

Te koop bij bol.com

Hélène Duibois

Ik kan mij echter niet voorstellen dat de gebroeders van Eijck niet in staat waren een goed gelijkend lam te schilderen. Het lam dat ons nu wordt getoond is volgens mij dan ook precies zoals de schilder het bedoeld heeft. Een lam dat niet mooi gevonden wordt. Een lam dat niet voldoet aan de verwachtingen. Een lam dat ons schokt.

Wat een geweldige symboliek!

Wat mij betreft chapeau voor Hélène Duibois die het lef heeft gehad om ons opnieuw kennis te laten maken met de originele blik van het Lam Gods.

copyright

Het is toegestaan de eigen gemaakte foto’s van deze website te gebruiken, mits je aan bronvermelding doet. 

Vind je mijn foto’s leuk? Dit is mijn toestel: 

Christine van der Pol

Profielfoto Christine van der Pol

Mijn naam is Christine van der Pol. Mysteries en reizen vind ik al meer dan een halve eeuw lang een geweldige combinatie. 

Cadeauwinkel

Recente artikelen

Kaart
Klik op de interactieve kaart voor meer bestemmingen
Booking.com
Miljoenen artikelen