Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Historisch gezien is de blanke supremacie over de eeuwen heen gegroeid. Zoals in mijn eerste reactie al beschreven, zit een vorm van racisme in onze genen verankerd. Dat het de blanken waren die de overwinnaars waren, had te maken met de blanke militaire en economische overmacht uit het koloniale tijdperk. 

Ideeën uit die tijd zoals "zwartjes zijn dom en lui" blijven lang hangen. 

Helaas zullen racistische stereotypen eindeloos worden uitgemolken door belanghebbenden met een politieke en/of economische agenda. Daarmee wordt ook sociale en economische ongelijkheid in stand gehouden. In 1969 waren er heftige rassenrellen in Curacao welke hun oorsprong vonden in het feit dat blanke arbeiders (voor hetzelfde werk) tweemaal zoveel verdienden als de gekleurde arbeiders. Dat was zelfs in de arbeidsovereenkomsten zo geregeld.

Nog steeds zijn er landen als de USA waarin deze ongelijkheid een grote rol speelt. Opmerkelijk is daarbij dat ca 80% van de Amerikaanse Covid-19 slachtoffers gekleurde mensen zijn. En als je het economisch slecht hebt, dan ben je eerder geneigd tot misdadigheid;  je wilt immers ook een stuk van de blanke koek. En dan zien de blanke agenten weer dat 80% van de criminaliteit gepleegd wordt door gekleurde mensen waardoor ze repressief worden als ze een gekleurd velletje zien. In Nederland zie je dat in het opsporingsprogramma op TV.  Ca 80% van de gezochte criminelen is ofwel "Noord-Afrikaans uiterlijk" of "Oost-Europees" uiterlijk. Je ziet hier een "cirkel-redenering" ontstaan welke haast vanzelf racistische tendensen in stand houdt. Dat is moeilijk te doorbreken. Ook ik betrap mezelf erop dat ik (hoewel ik doelbewust NIET racistisch wil zijn) toch vaak als eerste de huidskleur en pas als tweede de persoon waarneem. 

Dat personen als koning Leopold II thans weer onder de loep liggen is heel begrijpelijk. Zijn bewind in de Congo was gewelddadig, racistisch en uiterst verwerpelijk. Maar....veel vorsten deden hetzelfde in hun kolonies. De "pacificatie" van Atjeh had 800.000 inlandse doden ten gevolg en werd door de Nederlandse regering goedgekeurd. Er moest worden verdiend aan de nootmuskaatplantages en die inlanders waren maar lui en dom en lastig. 

Maar, ik ben van mening dat het totaal geen zin meer heeft om het verleden op te rakelen zoals nu weer gebeurt. We moeten van het verleden leren en zorgen dat we het vanaf nú beter gaan doen. Dat is de enige oplossing.

Helaas leert de geschiedenis dat de mensen niets leren van de geschiedenis. Nog niet zo lang geleden is op Nederlandse middelbare scholen een enquete gehouden of ze wisten wie Adolf Hitler was. Als er al een antwoord kwam was het: "dat was toch een Duitse sportman die de Olympische spelen heeft gewonnen" . En dat terwijl we 75 jaar bevrijding van de nazi's hebben gevierd. Ik vrees dus het ergste voor de toekomst van de mensheid.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 69
  • Created
  • Laatste Reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik zou mijn posts moeten beginnen met een waarschuwing: mijn excuses dat het weer zo een opstel geworden is. Ik heb serieuze twijfels over het filmpje in de eerste post. Het verband tussen 5G, Bi

@John, ik bedoelde het Westen. De EEG hoort daar ook bij. Ik begrijp overigens niet goed wat je bedoelt met Wassenaar? Ik zou het niet kunnen zeggen, want ik woon er niet. Ik werk zelf trouwens i

"is het racistisch, ja of nee, om op grote schaal mensen met een bepaalde huidskleur wijs te maken dat ze eeuwig en altijd slachtoffer zijn,"  "ik had het over een groot deel van de blanke politieke elite. " ,,,,jou vraag en toelichting  die je later  geeft toont dat het een duidelijk racistisch stelling heeft

", en dat de enige manier om hieruit te ontsnappen, niet individuele acties zijn zoals het halen van een diploma, maar enkel afhangt van op welke politici je stemt?  "...Ik denk deze stelling goed zo passen bij een slaven houder die op de plantage een toespraak geeft  over zijn politieke visie

De treurige uitslag dat Trump de president verkiezing had gewonnen had een kleine licht puntje, Clinton de vrouwelijke  psychopaat  verloor, Bidon is geen haar beter  dan Clinton of Trump

Over de film,  ik denk dat ze de waarheid spreekt.

In Nederland worden de laatste paar jaar demonstraties gehouden (Zwarte Piet) als een aanklacht tegen de slavernij,  de grootschalige seks -slavernij  op een steenworp afstand wordt, genegeerd,   moeilijk  serieus te nemen, jammer voor de seks-slaven

'Sorry Bill,'  dit is lariekoek.... " Racisme zit letterlijk in onze genen; dat kunnen we niet afschakelen, maar slechts leren herkennen als we onszelf daaraan schuldig maken. We moeten even terug naar de ontwikkeling van de menselijke soort in historisch perspectief."

Link naar bericht
Delen op andere sites

@John, om te beginnen stelde ik een vraag. Het was geen stelling. Misschien ondervond je dat jouw persoonlijke antwoord op mijn vraag racistisch was? 

Ik ken natuurlijk weinig slavenhouders, maar ik ben redelijk zeker dat ze niet wilden dat zwarten een diploma zouden halen. 

@Rolling_Bill, ik volg je redenatie. Ik heb alleen een probleem met de stelling dat het 'in onze genen' zit. Wat wilt dat zeggen? Zijn blanken dan van nature uit geweldadig? Van nature uit onruststokers? Let op met die visie, daar is in 1924 een boek over geschreven.

Over socio-economische gevolgen kunnen we heel wat schrijven. Dit heeft echter geen relatie met de huidskleur. Dat kunnen de Zuid-Afrikaanse boeren of bewoners van de Balkan je wel duidelijk maken.

In het algemeen ben ik grote fan van mensen gelijk behandelen. Laten we geen problemen verzinnen of kapen (zoals het probleem van slechte politietrainingen in de VS) omwille van politieke doeleinden. Het grootste onrecht dat we (enfin, niet iedereen) zwarten hebben aangedaan in het heden, is hen wijs te maken dat ze onderdrukt zijn. "Je moet het niet proberen, je bent zwart, niemand geeft je een job", dat is het soort mentaliteit dat met de wortel moet worden uitgetrokken. Zo ver zijn we echter nog niet.

Obama geeft een goed voorbeeld. Michelle lachte hem uit met zijn ambitie om president te worden: "dat kan toch niet? Je bent zwart, wij zijn onderdrukt, weet je nog?". Hij won twee maal de verkiezingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Nane  Pas na dat je  'vraag' had verduidelijkt werd het voor mij duidelijk dat het een 'voorzetje was  voor het uitwisselen van ideeën, in de trant van ben je eens met deze vraag?

Zoals jij jouw vraag  heb  gesteld is mijn antwoord correct en geeft goed aan waarom de formulering in jou vraag  ook door slavenhouders  zou kunnen worden ondersteund. ¨Politiek is meer dan je stem uitbrengen

Link naar bericht
Delen op andere sites

Los van de persoon vind ik dat Poetin, Trump, Rutte, Merkel, Macron etc.. af en toe onzinnige en zinnige uitspraken doen. Het is niet boeiend wat je van iemand vindt, soms kunnen je grootste vijanden gelijk hebben. De info gaat door. Interessante kijk op de zaak Nane. Intussen rijdt de trein door en stevenen wij af op vaccinatie, een andere vorm van indoctrinatie... Waar zijn de wijzen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog even reagerend op Nane's opmerking:

Als ik zeg "dat het in de genen zit" bedoel ik bij ALLE mensen, ongeacht ras of huidskleur. Het gemakkelijker zien van verschillen dan het zien van overeenkomsten is in onze genen verankerd omdat we daardoor (Zie mijn oorspronkelijke betoog ter zake) als menselijke soort hebben kunnen overleven en de wereld hebben kunnen bevolken.

ELKE bevolkingsgroep ziet daardoor gemakkelijker verschillen dan overeenkomsten met een andere bevolkingsgroep en dat kan door volksmenners dan weer gebruikt worden om een volk tegen een ander volk op te zetten. Het nazi-regiem zocht de Joden, de zigeuners en de homo's op; de christenen begonnen een kruistocht tegen de arabieren; de islamieten haten de christenhonden; de Hutu's keerden zich tegen de Tutsi's, etc. etc.

Elk gedachtegoed waarbij de ene mens zich afzet tegen een ander mens zuiver op grond van etniciteit, geloof, huidskleur, sexe of sexualiteit is een vorm van racisme of discriminatie en acht ik verwerpelijk.

Ik neem dus nadrukkelijk afstand van dat beruchte boek uit 1924 dat overigens nauwelijks leesbaar geraaskal van een gestoord mens bevat.

Link naar bericht
Delen op andere sites

". In McDonalds in China mogen geen zwarten meer binnen," 

Het ging  om 1 restaurant in restaurant in Guangzhou,    zover ik weet  MacDo restaurants werken met het 'franchise model', het moeder concern liet het restaurant in  Guuangzhou direct sluiten

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi, Nane,

Ik merkte aan de reacties dat iedereen emotioneel reageerde op mijn opmerkingen welke juist positief en verklarend bedoeld waren. Klaarblijkelijk liggen emoties aan de oppervlakte als het om dit onderwerp gaat. 

Fijn dat het nu helder is geworden wat ik bedoelde.

Link naar bericht
Delen op andere sites

https://www.bbc.com/news/world-europe-52135814 over corona in Nederland

@Bill "Fijn dat het nu helder is geworden wat ik bedoelde."  Ik weet wat je bedoeld, allen jou " Racisme zit letterlijk in onze genen; dat kunnen we niet afschakelen " is een bewering dat rammelt aan alle kanten , kunnen blinden/ kleine kinderen hun 'racistische gene  uitschakelen

Ik heb wel gelezen dat mensen twisten over mensen gedrag, is het bepaald door erfelijkheid of aangeleerd gedrag, er bestaat zelfs een dispuut of mensen überhaupt zelfs instinct hebben  voorstanders beweren dat 'alle gedrag is aangeleerd, tegenstanders denken dat het een mengelvorm is.

Nergens onder psychologen en antropologen wordt rekening gehouden . met een vorm van racisme dat  in onze genen zit verankerd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@John, Dank voor je reactie.

Ik voel de behoefte nog een kanttekening te plaatsen. Jij hebt het over "racistisch gen uitschakelen". Wat ik slechts beweer is:  dat we genetisch de aanleg hebben om gemakkelijker verschillen dan overeenkomsten te zien omdat dat een overlevingsmechanisme is dat we in de prehistorie hebben aangeleerd. 

Racisme is aangeleerd gedrag waarbij de betreffende genetische aanleg wordt aangesproken en misbruikt door machthebbers, geestelijken, politici, etc.

Bovendien gaat het daarbij níet alléén om huidskleur, maar is gericht op elke vorm die als afwijkend ervaren kan worden zoals geloof, sexe, sexualiteit, etniciteit en natuurlijk ook huidskleur. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
12 uur geleden, Rolling_Bill zei:

Hi, Nane,

Ik merkte aan de reacties dat iedereen emotioneel reageerde op mijn opmerkingen welke juist positief en verklarend bedoeld waren. Klaarblijkelijk liggen emoties aan de oppervlakte als het om dit onderwerp gaat. 

Fijn dat het nu helder is geworden wat ik bedoelde.

@Rolling_Bill, in een maatschappij waar de boodschap dat alle levens evenwaardig zijn controversieel is geworden, kunnen emoties niet ver onder de oppervlakte liggen.

In feite draait heel de machine daar zelfs om. Helaas. Dat is ook vaak de enige taal die mensen begrijpen. Het spijt me dat ik je visie (verkeerdelijk) vergeleek met Mein Kampf. Al heb ik geleerd dat shokkeren vaak beter helpt dan eender wat.

Even een gedachtenexperiment:

Een brutale en ogenschijnlijk motiefloze moord die als excuus gebruikt wordt om het volk op te jutten om rellen te plegen en gebouwen te vernietigen? Terwijl de politie het bevel krijgt om er niks aan te doen? En een burgermilitie die mee op straat komt om de boel verder te doen opflakkeren en te organiseren? 

Wat heb ik nu juist beschreven? De rellen in de VS, of Kristallnacht in nazi-Duitsland? Natuurlijk zijn er ook nog steeds (gelukkig) grote verschillen. De gelijkenissen zijn anders ook significant genoeg naar mijn mening.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Naneferkaptah, Dat is precies waar ik op doelde.

Omdat het "wij tegen zij" gevoel zo in de mens verankerd is, kunnen de volksmenners hun slag slaan.

En ja, natuurlijk wordt er geplunderd. De kanslozen zien dan hun kans schoon om een graantje mee te pikken, helaas.

Even ter geruststelling: ik was niet boos of gekwetst met je opmerking over Mein Kampf omdat het recht uit het hart kwam. 

Met woorden wordt ik niet zo gauw gekwetst, bij mij is het eerder met daden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bill  "Ik merkte aan de reacties dat iedereen emotioneel reageerde op mijn opmerkingen"  jou stelling over genen was/is onjuist,  je geeft een 'wetenschappelijk' draai  aan dingen die jou gevoel zegt- dat  " is in onze genen verankerd ". Geen wonder dat jou gedachten gang doet denken aan Mein Kampf, je geeft zelfs een nieuwe draai aan met "Omdat het "wij tegen zij" gevoel zo in de mens verankerd is, " Ik denk niet dat je onderschrijf de rassen leer van Hitler, en onbedoeld  dingen schrijf die wel in die richting gaan

@   Nane een reactie op jou " gedachtenexperiment:   ' "Een brutale en ogenschijnlijk motiefloze moord die als excuus gebruikt wordt om het volk op te jutten om rellen te plegen en gebouwen te vernietigen? Terwijl de politie het bevel krijgt om er niks aan te doen? En een burgermilitie die mee op straat komt om de boel verder te doen opflakkeren en te organiseren?  "

Miljoen mensen vinden deze moord symptomatisch voor hoe de politie geweldgebruikt tegen niet blanke burgers,; ik denk niet dat de massale uiting van solidariteit met de slachtoffers van rasisme het gevolg is  'opjutten' maar meer van de druppel die de emmer deed overlopen

Het is maar een kleine groep die  over gaan tot plunderingen en vernieling,  (zie je ook in Frankrijk met de Gilet Jaune optochten)  een kleine hard-core groep,  de Black blok,   zijn  dominant in de verslaggeving bij  de media, wie het zijn is niet duidelijk, ze zijn immers onherkenbare, 'without a shadow of doubt' deze groepering denk baat te hebben bij het verstoren van de openbare orde

De types die verantwoordelijk waren voor de 'Kristallnacht ' waren  afkomstig van de pro NAZI para militaire bruin hemden ,  in 1938 was Hitler aan de macht,  de Kristallnacht diende de 'final solution' dichterbij te brengen onteigening en  later uitroeien van de Joden De ultra rechtse burgermilities zijn niet in omvang en invloed te vergelijken met de bruin hemden, hun doelen zullen wel overeenkomsten tonen met Duitsland begin jaren '20, Blijft gevaarlijk

De anjer revolutie in Kiev is een voorbeeld hoe 'opgestookte' burger onlusten gebruikt werd voor regime change   https://www.youtube.com/watch?v=dYlS27VO6HQ&t=8s

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uur geleden, John zei:

@   Nane een reactie op jou " gedachtenexperiment:   ' "Een brutale en ogenschijnlijk motiefloze moord die als excuus gebruikt wordt om het volk op te jutten om rellen te plegen en gebouwen te vernietigen? Terwijl de politie het bevel krijgt om er niks aan te doen? En een burgermilitie die mee op straat komt om de boel verder te doen opflakkeren en te organiseren?  "

Miljoen mensen vinden deze moord symptomatisch voor hoe de politie geweldgebruikt tegen niet blanke burgers,; ik denk niet dat de massale uiting van solidariteit met de slachtoffers van rasisme het gevolg is  'opjutten' maar meer van de druppel die de emmer deed overlopen

Het is maar een kleine groep die  over gaan tot plunderingen en vernieling,  (zie je ook in Frankrijk met de Gilet Jaune optochten)  een kleine hard-core groep,  de Black blok,   zijn  dominant in de verslaggeving bij  de media, wie het zijn is niet duidelijk, ze zijn immers onherkenbare, 'without a shadow of doubt' deze groepering denk baat te hebben bij het verstoren van de openbare orde

De types die verantwoordelijk waren voor de 'Kristallnacht ' waren  afkomstig van de pro NAZI para militaire bruin hemden ,  in 1938 was Hitler aan de macht,  de Kristallnacht diende de 'final solution' dichterbij te brengen onteigening en  later uitroeien van de Joden De ultra rechtse burgermilities zijn niet in omvang en invloed te vergelijken met de bruin hemden, hun doelen zullen wel overeenkomsten tonen met Duitsland begin jaren '20, Blijft gevaarlijk

De anjer revolutie in Kiev is een voorbeeld hoe 'opgestookte' burger onlusten gebruikt werd voor regime change   https://www.youtube.com/watch?v=dYlS27VO6HQ&t=8s

Vele duizenden mensen vonden de moord op Ernst vom Rath symptomatisch voor het "Joodse probleem". Net als het feit dat er geen Joods probleem was, is er vandaag ook geen buitensporig geweld tegen niet-blanken. De data liegt niet. 

Van massale uiting van solidariteit heb ik weinig gemerkt. Ik zie vooral rooftochten, vandalisme, brandstichting, moord, en een hoop bedrijven die daar winst uit willen slaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een bedrijf die het goed zou doen is Specsavers,  dat is als mensen die zo tegen de 'data' aankijken,  zoals jij hun oren en ogen zou laten testen

Ja het is ook niet verwonderlijk dat de massale solidariteit jou is voorbij gegaan

Link naar bericht
Delen op andere sites

12 uur geleden, John zei:

Een bedrijf die het goed zou doen is Specsavers,  dat is als mensen die zo tegen de 'data' aankijken,  zoals jij hun oren en ogen zou laten testen

Ja het is ook niet verwonderlijk dat de massale solidariteit jou is voorbij gegaan

@John - gelieve op de inhoud te reageren en niet op de persoon.

Dit topic krijgt vanwege de toonzetting een slotje. Bovendien gaan we way off-topic. 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Seshat locked this topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.