Ga naar inhoud

LIDAR technologie

Aanbevolen berichten

@Beauseant, Voor diegenen die het begrip LIDAR niet kennen heb ik de wiki ingevoegd. https://en.wikipedia.org/wiki/Lidar

Als je mij op de man af zou vragen waar ik vondsten m.b.v. LIDAR zou verwachten dan zou ik denken aan:

1) Vaststellen van de mogelijke ommuringen van RLC welke meerdere malen zijn verwoest. Er was ooit een fortificatie, maar niemand kent de maximale grootte.

2) De Pech Cardou waar de ingangen van de oude mijnschachten zouden zijn. Matthias Lonchiris plaatst een depot bij de piek van de Lampos.

3) Het tempelierskasteel  van Arques

4) Mogelijke Merovingische begraafplaatsen.

5) De kernplaatsen van de Blanchefort geometrie (zie http://www.blanchefort.nl/

6) Le ruisseau des couleurs (omdat Bérenger daar vaak ging zoeken).

7) De omgeving van de ND de Marceille omdat deze kerk eveneens een rol speelt in het mysterie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Beauseant,  Dat zou inderdaad het een en ander kunnen verhelderen. Volgens de kaart moeten sommige menhirs echt zijn en sommige ofwel plat liggen, of wel verzonnen zijn. Je praat echter wel over een gebied van zo'n 5 x 7 km. Vraag is of je genoeg beelddefinitie kunt krijgen als je zo'n gebied in één keer tracht te bekijken, of zou je per deelgebied willen werken ? Bij ons in de buurt is nabij vliegbasis Gilze-Rijen onder de bossages het originele kampement met LIDAR zichtbaar gemaakt waar het leger zich heeft verzameld voorafgaand aan de tiendaagse veldtocht tegen de opstandige Belgen. Na 190 jaar zijn de sporen nog steeds zichtbaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Rolling_Bill

Het zou inderdaad het beste zijn om kleinere deelgebieden te bekijken. Het zijn echter niet de menhirs die me interesseren, maar eerder de eventueel verborgen ruïnes uit de Keltische, Romeinse of middeleeuwse periodes. Aanlokkelijk lijkt me Cap de l'Homme waar de gebeeldhouwde stenen hoofden van de brongodinnen ooit stonden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Is het een idee dat we eerst al eens starten met de wondere wereld van arcgis kaarten? Of hebben jullie die al uitgepluist? Daar zit ook infrarood etc tussen. Ik heb zelf nog maar een handvol daarvan onderzocht. Lijkt me wel fun om dat hier in groep eens op te nemen? Nog gissers actief hierzo? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gis kaarten zijn een manier om op kaart informatie weer te geven. Denk aan een kaart met alle bushaltes, of alle rivieren klasse 3, etc. ArcGis is een toepassing om dergelijke kaarten te maken of te bekijken of bekijkbaar te maken. 

Nu is het ding dat er interessante 'kaartlagen' beschikbaar zijn gesteld door overheden en andere instanties. Die mag je dan gratis danwel na betaling inzetten om analyses te maken. Met gis zou je bv alle bushaltes in een straal van 20m van een rivier kunnen laten bepalen door de computer. Dan is het handig om die kaarten te hebben, en niet vanaf nul te moeten starten. ArcGis heeft een ruime bibliotheek van dergelijke kaarten, waaronder satellietfoto's met georeferenties.

Satellietfoto's kennen we doorgaans als 'luchtfoto's', al zijn luchtfoto's doorgaans vanuit een vliegtuig of ballon gemaakt 🙂 Maar goed, extreme luchtfoto's dus. Maar je hebt ze ook in bv IR, of met andere delen van het spectrum. Het is maar hoe de satelliet die ze maakte, kijkt naar de wereld. 

Ik ben er weer een tijdje uit geweest. Dus weet ik niet of iemand hier of elders al eens met die kaarten aan de slag is gegaan voor de zoekzone. Indien niet, zou ik wel eens kunnen snuisteren en de interessante hier plaatsen. Of er een oefening van maken, en een geoloket RLB aanmaken 😉 

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uur geleden, Rolling_Bill zei:

@MVLK,  Er is op ons vernieuwde forum nog weinig tot niets betreffende kaarten ter sprake gekomen. Daarom een goed idee als jij je eens daarop zou werpen 🙂

Hier sluit ik me zeker zeer graag bij aan, aan wat Rolling_Bill zo voorstelt. Ook in kader van praten we over de stad Rhedae, of grondgebied Rhedea met een mogelijk klein, administratief centrum. Ook wat Beauseant suggereert: vermoedelijk zijn er nog niet gekende ruïnes van eeuwen her aanwezig. En ook Casteillas, tegenover Rennes; gegeven de naam, zou een onderzoek naar overblijfselen naar mijn mening zeer interessant kunnen zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...