Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Cryptozoölogie. Is dat geen leuk woord? Maar wat is het nu juist? De cryptozoölogie is een pseudowetenschap die zich bezig houdt met legendarische wezens, die al dan niet bestaan of bestaan hebben. Ik wil als groot bewonderaar van de wetenschappelijke methode onmiddellijk een kanttekening maken bij het woord "pseudowetenschap". Gewoonlijk zijn dit "wetenschappen" zonder enige basis in literatuur of experimentele waarnemingen. Astrologie met de horoscopen is een zeer mooi voorbeeld van zulke pseudowetenschap. Ik zou de cryptozoölogie liever als het kind van biologie en geschiedkunde zien, in plaats van een zweverige pseudowetenschap. Ik illustreer:

Voorbeeld 1, de eenhoorn:

We denken allemaal aan een prachtig, gespierd paard, wolkenwit en met een grote hoorn. Een ontembaar ros dat slechts door een maagd kan worden benaderd. Maar wat is het nu eigenlijk? In tegenstelling tot bijvoorbeeld de centauren, behoorden eenhoorns niet tot de Griekse mythologie, maar tot de Griekse geschiedschrijving. Eenhoorns waren volgens de Grieken echte wezens die in het verre Indië leefden. De eerste beeltenissen van deze eenhoorns vinden we trouwens ook terug in de Indusvallei, nog voor de Grieken het er over hadden. In het Alexandrië van de tweede eeuw wordt een symbolisch verband gelegd tussen eenhoorns en de maagd Maria. Vanaf dit moment zal de eenhoorn steeds met maagden in verband worden gebracht. De Romeinse (en later Middeleeuwse) cultuur zou paarden als statussymbool van de adel zien. De eenhoorn krijgt hierdoor dan ook zijn plaats als koning der paarden, waardoor koningen het beest in de heraldiek zullen gebruiken. Van een adellijk witte vacht tot zelfs een gouden hoorn, elke beschrijving versterkt deze betekenissen. Isidorus van Sevilla, en duizend jaar later ook Marco Polo, merkten een zekere gelijkenis met een ander dier: de neushoorn. Nu wilt het toeval dat die neushoorns ten tijde van het Hellenisme ook in Indië leefden, dezelfde plaats waar de eerste meldingen van eenhoorns worden gemaakt, en dezelfde plaats waar de Griekse geschiedkundigen de eenhoorn lokaliseerden. Van het maagdelijk en adellijke ros blijft weinig over, maar de ontembare grazer uit India met een hoorn op zijn hoofd, die bestaat dus wel degelijk.

Om eerlijk te zijn vind ik dus niet dat cryptozoölogie in dezelfde categorie als tarotkaarten en horoscopen thuishoort, maar wat doe je er tegen? Ik heb nog enkele leuke voorbeelden, al dan niet met een gesloten einde zoals dit (tenzij er andere theorieën over de eenhoorn zijn?). Is daar interesse voor? Of heeft iemand een eigen mythologisch wezen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Naneferkaptah,   Wat denk je zelf ??? Tot nu toe hebben we alle posts van je met belangstelling gelezen omdat je een onderwerp zowel in breedte als in diepte weet te beschouwen. Dus......kom maar op met je voorbeelden.

Dan nog: Bij de Babyloniërs en Assyriërs  zie je ook van die fabeldieren afgebeeld daarover zijn twee theoriën:

1) De combinatie van mens met dier moest aanduiden dat bijzondere eigenschappen van zo'n dier aan een persoon of figuur (een god ??) werden toegekend.

2) Deze combinaties waren een gevolg van kloon-experimenten door de Annunaki en zouden wel degelijk bestaan hebben.

Vooral theorie 2) vind ik zelf erg interessant omdat die past in sommige theorieën omtrent de ontstaansgeschiedenis van het mensenras.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...

Oké, een volgend voorbeeld: De cycloop.

Grazende zoogdieren met een grote hoorn op hun hoofd, die bestaan. Maar een mensachtige reus met één oog? Dat zou wel eens wat moeilijker kunnen worden. Net als de eenhoorn is ook de cycloop een wezen uit Griekse verhalen. In tegenstelling tot de eenhoorn (dat als een echt dier beschreven wordt), zijn de cyclopen wel volwaardige mythologische wezens. Oorspronkelijk werkten ze in de werkplaats van Hephaistos, de god van het ijzer, de ambacht en de smeden. Hephaistos is wellicht de meest interessante god uit het Grieks pantheon, naar mijn mening. Elk voorwerp dat de goden of halfgoden gebruiken, heeft hij gemaakt. Het schild van Hercules tot de bliksem van Zeus, de ketenen waar Prometheus mee werd vastgebonden en zelfs de vrouw Pandora werd oorspronkelijk door hem gesmeed. Ook Tanos, een grote bronzen robot die Kreta beschermde ten tijde van de Argonauten, was zijn verdienste. En de cyclopen waren dus zijn assistenten bij het vervaardigen van al deze voorwerpen.

Helaas staat Hephaistos niet in het telefoonboek, dus we kunnen hem niet gaan vragen waar al die cyclopen zitten. Gelukkig vertellen de Grieken exact waar Hephaistos zijn werkplaats heeft, en waar we dus ook die cyclopen kunnen vinden. Het enige vuur dat heet genoeg is om te dienen in de smidse van Hephaistos is de Etna in Sicilië. Daar moeten we dus zoeken naar zijn cyclopen. Sicilië is bovendien ook de plaats waar Oddyseus cyclopen tegenkomt op zijn terugweg van Troje, dus ook dat bevestigt de locatie.

We zoeken nu dus een éénogige reus op Sicilië.  

Kijk eens even naar de volgende schedel, gevonden op het eiland in kwestie:

Dwarfelephant.thumb.jpg.83b6237b0dd65e7a7cc60f3c5d6c452f.jpg

Ik denk dat we onze cycloop gevonden hebben, niet? Maar welk wezen heeft nu zo één oog? Wel, geen enkel. Het gat dat je in de bovenstaande schedel ziet zijn niet de ooggaten, maar het neusgat. Het wezen waar deze schedel toe behoorde is de Elephas falconeri, ofwel de Siciliaanse dwergolifant. Ondanks dat het tot de olifanten gerekend wordt, werd deze soort niet veel groter dan een grote hond (ongeveer 1 meter). Als we het volledige skelet bekijken, lijkt het niet bepaald op een mensachtige reus. Dat komt omdat het skelet dat je hier beneden kan zien, mooi opgezet is zoals het dier eruit zag. Stel je voor dat je het skelet ergens zou vinden (zonder de stalen pinnen die het de vorm geven), en je zou het rechtop zetten, als van een mens. Plots heb je een reus van 2 of drie meter hoog, met één enorm oog. Dat lijkt me een goede match te zijn. Deze soort olifant is helaas sinds de laatste ijstijd uitgestorven. Zeker het rechtse skelet, waar de slagtanden ontbreken, spreekt tot mijn verbeelding.

1784226879_Dwergolifant_Sicilie.jpg.88ee072809a74f717955b1b51c16b183.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...
Op 22-7-2020 om 07:25, Beauseant zei:

@NaneferkaptahEen ander voorbeeld is dan de middeleeuwse draak, gebaseerd op vondsten van de botten van om het even welke grote, lang uitgestorven dinosaurus?

De draak is een beetje een vreemde eend. Waar vinden we een beest dat schatten bewaakt, vuur spuwt en (volgens de Chinezen) kan spreken en wijzer is dan de mens? Het feit dat draken telkens anders worden beschreven maakt het er ook niet makkelijker op. Wij kennen de filmvariant: een grote kruising tussen een salamander en een vleermuis. Dan zijn er de slangachtigen en de draken met koppen van adelaars. Het lijkt me duidelijk dat we met de vinger niet naar één diersoort kunnen wijzen.

De draak heeft wel overeenkomsten met de eenhoorn: de oudste overleveringen komen even goed uit India. Hoe verschillend de verhalen ook in China en het westen zijn beland, ergens was de draak een intelligent wezen dat besef had van geld en bezit. Voor de Europeanen werd een draak een verschrikkelijk monster dat schatten bewaakt, voor de Chinezen werd het een wijs dier dat in tegenstelling tot andere dieren besef had van persoonlijk bezit. 

Dat brent ons... Ergens. Tussen Europa en China, en een machtig wezen dat rijkdom bezit. 

Ik geef even gewoon de URL van een website mee, het is niet al te lang, en geeft ons exact waar we naar zoeken: http://www.wondersandmarvels.com/2014/05/dragons-of-ancient-india.html

In het kort, komt het hierop neer: Een Romeins geschiedschrijver bezoekt de mysterieuze stad Paraka. Hier ziet hij schedels van woeste beesten tentoongesteld, en hoort hij wilde verhalen van hoe er op gigantische wezens 'gejaagd' werd. Op dezelfde plaats (aan de voet van de bergen), vinden we inderdaad een overvloed aan fossielen. En in ditzelfde gebied kunnen bepaalde prachtige edelstenen worden gevonden. De 'jagers' vertelden aan onze Romein over hoe deze edelstenen eigendom waren van deze wezens.

Het idee dat deze dieren (niet enkel dinosaurussen) persoonlijk bezit kenden, had dan het eerder beschreven effect in het westen en het oosten. Doordat de draken ook verantwoordelijk werden gehouden voor de vele aardbevingen in het gebied, werden bergketens vaak beschreven als hun habitat. Door zoiets tijdloos te kiezen als hun nest, werden draken ook meer en meer gerelateerd met het concept tijd. Denk maar aan de Oroboros of de Niddhog.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Naneferkaptah

Een mooi voorbeeld van een draak die een schat bewaakt, is natuurlijk Smaug in het werk van Tolkien en in de recente verfilmingen van het boek.

Maar kan het niet zijn dat waardevolle bezittingen (schatten etc.) verstopt werden op een locatie waar grote fossielen gevonden werden zoals die van uitgestorven sauriërs om lichtgelovige middeleeuwse mensen op een afstand te houden met de waarschuwing: "Daar huizen draken!" ?
Net zoals we in de middeleeuwen vaak plaatsen zien aangeduid worden die met de Duivel te maken, zoals we zien in Rennes-les-Bains met 'Le Fauteuil du Diable' of de legende waar de Duivel zijn schat uitstalde op een berg?

Anders lijkt de verklaring in het artikel dat je aanhaalt ook zeker aanneembaar: fossielen zijn versteende beenderen van dieren of gewoon planten. Bij carbonisatie gebeurt dit bij hoge temperaturen en druk in de verschillende aardlagen. Edelstenen worden gevormd bij gelijkaardig proces van verhitting van gesteente door bijvoorbeeld lava van vulkaanuitbarstingen. Op die manier is het misschien niet toevallig dat ze bij elkaar worden gevonden. 

Trouwens, is de ouroboros niet een 'slang' die in zijn staart bijt en zo de oneindigheid symboliseert?

Link naar bericht
Delen op andere sites

De Oroboros heeft meerdere betekenissen. De slang die in zijn eigen staart bijt kan staan voor wedergeboorte, onsterfelijkheid, oneindigheid, noem maar op (Ik zou het persoonlijk trouwens een mooi symbool voor de Freudiaanse todestrieb vinden). Het belichaamt daarmee, net als de feniks, een cyclusvormige interpretatie van de tijd, zoals het in bepaalde culturen (vb. Egypte) een belangrijke rol speelde. 

De Niddhog, een Noorse variant, is dan weer een draak die langzaam aan de wereldboom Yggdrasil 'knaagt', en dus ook een belichaming van tijd is, al is dit een iets meer lineaire interpretatie, met een begin (de schepping) en een eind (ragnarok).

Om even eerlijk te zijn, denk ik dat de theorie van de grote fossielen enkel kan werken op bepaalde plaatsen. De vlaktes in India zijn 'recent' omgespit door het vormen van de bergen. De enorme regenval kan de fossielen vervolgens blootleggen. Deze vlaktes in India zijn uitzonderlijk, bijna uniek voor hoe open en bloot hun fossielen liggen.

Dat is niet het geval in Europa. Ondanks talloze wandelingen, ben ik er nooit een fossiel tegen gekomen dat van een draak kon zijn. Zeer uitzonderlijk, bij graafwerken bijvoorbeeld, kan er misschien eens een enkel bot uit de bodem gehaald worden. Deze werden dan vaak in bijvoorbeeld kerken tentoongesteld met één of ander verhaal van een heilige die de "draak" verslagen heeft. Maar dat is dus vermoedelijk niet de oorsprong van het concept 'draak'. Ik vermoed dus dat de Europese draak zijn oorsprong vindt in Indo-Europese folklore, op zijn beurt gebaseerd op fossielen op de plaats van oorsprong, en dus niet in plaatselijke, Europese fossielen.

Die grote beenderen brengen me trouwens bij een ander mythologisch wezen. Maar dat is voor een andere keer. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites