Ga naar inhoud

De indringende blik van het Lam Gods

Aanbevolen berichten

• 4 months later...

Oorspronkelijk was er 1 miljoen BFr gevraagd als losgeld door de dieven.

De politie heeft zich om onduidelijke redenen niet al te druk gemaakt omdat het "maar"om een schilderstuk ging. Bovendien overleden enkele verdachten binnen korte tijd.

Later is er nog 25.000 Bfr uitgeloofd als vindersloon, heb ik begrepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er speelde een politiek spel op de achtergrond waarbij mogelijk het koningshuis, buitenlandse mogendheden en de kerk waren betrokken.

Men wilde alles zou gauw mogelijk in de doofpot hebben; vandaar enkele jaren later min of meer proforma het uitgeloofde vindersloon.

Het gestolen/verdwenen paneel is vervangen door een copie waarin één van de rechters de kop heeft gekregen van koning Leopold teneinde de copie en het origineel (mocht dat ooit worden gevonden) uit elkaar te kunnen houden. Dat was naar de toenmalige stand der wetenschap. Thans zouden we een groot aantal analytische technieken hebben om een en ander te bewerkstelligen.

Ik geloof niet dat er thans nog die beloning uitstaat en een zoektocht komt je waarschijnlijk op veel tegenwerpingen en desinformatie van hogerhand te staan.

Ja, velen vermoeden er nog steeds een complot.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@magister, Het schilderij is gemaakt ongeveer 100 jaar na het opheffen (uitmoorden) van de tempeliers door koning Philips en paus Clemens. Jaloezie en machtsstrijd waren daartoe de drijfveren.

De tempeliers hadden, o.a. vanwege hun bijdrage aan de kruistochten, echter zeer veel kennis opgedaan in het midden oosten. Denk aan wiskunde, scheikunde, bouwkunde, geneeskunde. De Europese machthebbers hebben na het verval van de Romeinse heerschappij Europa laten vervallen tot een maatschappij waarbij de kerk het voor het zeggen had en zelfs lezen en schrijven verboden was, mits je monnik was.

De tempeliers waren om onbekende reden op de hoogte van hun aanstaande opheffing en hebben daarom net op tijd het nodige aan documenten, maar ook aan gelden, e.d. laten verdwijnen, o.a. naar Schotland. Uit deze ondergrondse tempeliers zijn onder meer de vrijmetselaren en de rozenkruisers voortgekomen die we daarom mogen beschouwen als de erfgenamen van de tempeliers.

Toen de gebroeders van Eyck aan het schilderij begonnen waren ze op de hoogte van het voortbestaan daarvan. Zo rond 1430 begonnen de erfgenamen van de tempeliers zich als ondergrondse geheime organisatie te ontplooien. Daarom bevat het schilderij de nodige verwijzingen naar de tempeliers en viert het in wezen de heroprichting en het voortbestaan daarvan. Vrijwel elk figuurtje heeft een dubbele betekenis. Een stadsgezicht van Brugge (waar een tempeliersburcht was) figureert in het midden als verwijzing naar het Nieuw Jerusalem dat men wilde stichten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je meer wilt lezen kan ik je aanraden:

Feitenrelaas: Christtian Stickx : Goed. En waar schuilden de Rechtvaardige Rechters?

Roman gebaseerd op feiten: Patrick Bernauw. Het bloed van het lam

Het boek van Stickx is een standaardwerk dat diep graaft.

De roman van Bernauw is in Dan Brown-stijl maar baseerd zich (volgens zijn bronnen verantwoording) op veel feitelijkheden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Bill, het boek 'The Templars and the Assassins'  bij James Wasserman wordt een beeld  gegeven van de Tempeliers, wat bij mij opvalt  is de  neiging tot sektarische oorlog tegen mede 'christenen'  ,om niet te spreken van de 'testosteron' macho gedrag van de leiding in militaire acties wat een belangrijke factor was in het verlies van  de aanwezigheid van de kruisvader's  in Palestina. Als je het niet ken, een aanrader.

Ik heb gelezen dat de Tempeliers  mogelijk waren beïnvloed door de Nizari Ismailis ( Assassijnen), hetzelfde gold ook voor de Order van de Hospitaliers

Kennelijk waren de Hospitaliers  scherpzinnig in het overleven  in het    politieke spel door de geld beluste    Phillip le Bel  anders dan de Tempeliers

Ik wil terzijde aanteken dat de Tempeliers waren (op kleine schaal) betrokken bij militaire acties tegen de Graaf van Toulouse,  de Hospitaliers hielden zich terzijde van militaire ingrijpen, na het overlijden van de Graaf van Toulouse werd zijn lichaam opgebaard in de  priorij  van de Hospitaliers in Toulouse, dat terwijl de Graaf was geëxcommuniceerd door de Paus.

Zou het kunnen dat  " Zo rond 1430 begonnen de erfgenamen van de tempeliers zich als ondergrondse geheime organisatie te ontplooien"  zou het de Hospitaliers  kunnen zijn?

Link naar bericht
Delen op andere sites

@John, Ik heb, eerlijk gezegd, de geschiedenis van de tempeliers niet zeer diepgaand bestudeerd. Wat ik wél weet is dat in een later stadium de Hospitaliers en de Tempeliers min of meer één organisatie zijn geworden. Een soortgelijkverhaal geldt voor de Teutoonse ridders.

Nadat de Tempeliers formeel van het toneel waren verdwenen, waren het inderdaad de Hospitaliers die de taken overnamen. Ik denk dat je een belangrijk punt noemt in je reactyie.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Als houder van vier schapen zie ik in de blik van het originele schaap niet veel vreemds. Schapen zijn vlucht- prooidieren en hebben oogkassen die wat meer naar de zijkant van de schedel gepositioneerd zijn. De horizontale pupillen, voor een wijde maar minder scherpe blik, maken het dat schapen een bijna wezenloze blik in de ogen hebben, althans zo komt het op mij over. De stand van de oortjes lijkt ook wel oké (zie foto's vlaamse schapen).

Schapen comuniceren door middel van het geluid dat ze maken, de stand van de oren of door middel van uitzonderlijk gedrag. Als mens zoek je veel naar signalen van emotie in gelaatstrekken, signalen die een schaap niet kan geven.

406598842_vlaamseschapen.jpg.8d7a802ee6036817f9b33cc5383e04fd.jpg

Vlaamse schapen.

Plaatje.jpg.fc633a7d7a72fade48d98a54e5a13d93.jpg

Ouessantschaap Plaatje (naam naar de oormerkvorm), een ooi van zeven jaar.

De kop van het originele geschilderde schaap lijkt niet symetrisch geschilderd, misschien is hier gestuurd op een onbewust gevoel van een perfect offer door een niet perfecte offerbrenger, misschien was dit ook wel één van de redenen om een deel van het geheel over te laten overschilderen.

Als het schaap door Jan van Scorel overgeschilderd is zou het kunnen zijn dat hij het schaap geschilderd heeft dat hij zelf van uiterlijk kende.
Het origineel heeft kenmerken van een vlaams schaap, een ras dat in de late middeleeuwen in o.a. het Graafschap vlaanderen veel voorkwam. Welk ras er in de regio Utrecht gangbaar was in de tijd van van Scorel weet ik niet, ik ben er wel vrij zeker van dat het daar toen ook al schoap genoemd werd.

Jan van Scorel en Lancelot Blondeel waren als schilders natuurlijk geen pannenkoeken en de overschildering zal, misschien door een gebrek aan kennis en hulpmiddelen om een restauratie naar behoren uit te voeren of het hebben van een andere relatie tot het kunstwerk dan "wij" nu, met de beste bedoelingen gedaan zijn, maar het origineel is zoals de gebroeders van eyck het bedoelt hebben, dan vind ik een overschildering van 45 á 50% van het geheel toch wel een artistieke zonde.

Ik vind het een bijzonder mooi meesterwerk van de gebroeders van eyck, en een zeer kundig en professionele restauratie.

PS  Rem Korteweg kende ik nog niet, grappig.

Link naar bericht
Delen op andere sites