Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
stickx

Bilzen / Frahan / Ribaucourt

Aanbevolen berichten

De Renesse  van Het Opperghericht van Buyten Bilzen 1834 of Henry de Frahan of Christyn de Ribaucourt  of alle drie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi, Christtian, Kun je toelichten welke insteek die boeken hebben die je noemt ? Waar kan ik ze vinden ??? 

Na enig googlen zie ik dat de Frahan's en Ribaucourt's belangrijke adellijke families zijn met o.a. links naar de orde van Malta.

Ik zie alleen het verband niet met de rechtvaardige rechters. Jouw eigen boek heb ik in bezit en met belangstelling gelezen. Alleen wordt het voor mij nog niet helemaal duidelijk waarom het paneel werd gestolen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zijn geen boeken, maar personen. Misschien kan je best starten met het boek van Karel Mortier. Daar werd ene Henry de Frahan tweemaal vermeld. De tweede maal lijkt mij een opportunistische ingreep van deze familie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Frahan legde in 1935 een verklaring af met betrekking tot Arsene Goedertier. Frahan wist te melden dat Goedertier hem een schilderij van Gaspard de Craeyer had aangeboden. Waarschijnlijk een vervalsing. De baron vertelde dat Goedertier nog meer schilderijen van oude meesters bezat. Deze verklaringen zijn verder nooit uitgezocht.

De naam Frahan valt ook als zijnde oprichter en algemeen directeur van de eerste bank van Wetteren.

Rudy Pieters is nog wat expliciter over deze familie:

Frahan22.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vermoed, op basis van even googlen, dat dat komt omdat de Frahan's en de Ribaucourt's verbindingen hadden met een aantal organisaties/loges zoals de orde van Malta. Het zou dan hier gaan om "de macht achter de macht". Zonder te vervallen in conspiratie-theorieën is inmiddels wel duidelijk dat veel politieke en economische ontwikkelingen worden aangestuurd vanuit clubjes en denk-tanks van invloedrijke personen. Thans o.m. de Bilderberggroep. Maar ook de masonieke loges en de illuminati worden in dat verband genoemd. Uiteindelijk gaat het om enerzijds behouden van en anderzijds om het doorontwikkelen van bestaande machtsstructuren door een intellectuele bovenlaag van de bevolking. Dat was begin 20e eeuw ook al zo. Vandaar het belang van de toenmalige intellectuele en politieke machthebbers. De genoemde personen hadden destijds veel invloed op religie, economie en politiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In mijn piste gaat het om een brief die André van Halewijck ontving van Het Opper Ghericht  van Buyten Bilzen 1734. Deze ondertekening in deze rare brief brief linkt verschillende items (zelfs Gladio) met  o.a. Arsene Goedertier en drie helpers EN een eeuwenoud geheim gekend door Karel van Lotharingen.Ik heb heel wat opgezocht.

Het watermerk van het blauw luxe papier bracht mij naar de firma PELLETIER in Brussel. Deze firma werd geleid door ene Henry de Frahan en vooral door gravin Annick Christyn de Ribaucourt. De ondertekening van deze rare brief was LADY CROWN MILL. De enige adellijke dame bij Pelletier was gravin Annick en het watermerk was ORIGINAL CROWN MILL. Zodus...

Langs de andere kant waren de laatste 5 schouten van  Het Opper Ghericht allemaal de Renesses. Méér kon ik niet vinden.

De desbetreffende brief werd op het forum geplaatst. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Baron Henry de Frahan legde zijn verklaring af NADAT Goedertier overleden was EN reeds  bekend was dat Goedertier bij de diefstal/verplaatsing betrokken was. Men kon door dit LAATTIJDIG tijdstip Goedertier niet meer ondervragen en nog belangrijker hem niet meer    volgen bij zijn eventuele verplaatsingen naar de bergplaats . Goedertier was in de ST-Baafs kind aan huis en uiterst interessant voor de politie.

Was deze laattijdige veklaring een poging om zijn betrokkenheid te ontkennen en trapte de politie erin?

Nota: veel Henry de Frahans woonden in Tervuren ( de brief had als ti tel HET MYSTERIE VAN TERVUREN )dichtbij de kazerne Panquin en dus zeer dichtbij de St-Hubertus kapel. 

De nieuwe CEO van Pelletier is Reginald Henry de Frahan. De betrokkenheid bij de brief van Het Opper Ghericht van Buyten Bilzen 174 uitte zich door een bijgevoegd geelbruin naamkaartje met logesymbolen. Wie was dus de auteur van de brief? De ondertekenaars M.M. en Lady Crown Mill of (langs het naamkaartje) Het Opper Ghericht ???

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hé Rolling Bill. De brief die mijn uitgever ontving van Het Opper Ghericht van Buyten Bilzen (de Renesses) was getekend door M.M. en Lady Crown Mill dit zijn waarschijnlijk Henry de Frahan en Christyn de Ribaucourt.

M.M. is de afkorting van Memento Mori (gedenk dat jij zult sterven) en dit is een gezegde van de Jezuieten.

Memento Mori lijkt mij een bedreiging. Heeft volgens u de afkorting M.M iets te maken met de Orde van Malta (Henry de Frahan en Christyn de Ribaucourt).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi, Christtian, 

Daar zou ik niets over durven zeggen. Ik weet dat o.a. de Orde van Malta erg belangrijk was in vroeger eeuwen en tevens zoiets als een coördinerend orgaan was voor diverse (masonieke) loges. Dat is wat je zo tussen de regels door leest als je even gaat googlen. Voor mij is dit verband nieuw en ingegeven door de namen die jij als eerste aan mij hebt genoemd. 

Maar....wanneer heb jij die bedreigende brief ontvangen ??

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7-2-2020 om 15:02, stickx zei:

De desbetreffende brief werd op het forum geplaatst. 

Volgens mij niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Was op het oude Forum Seshat. ik heb er wel ergens een kopie van liggen inclusief dat embleem dat er bij stak. Als vriend Stickx ermee akkoord is zal deze inscannen en opnieuw plaatsen hier. maar geef me wat tijd, moet er naar op zoek in mijn archief. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Mfkzt, Lijkt me een goed idee, want het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat een gerenommeerde onderzoeker als Christtian Stickx nu nog wordt bedreigd voor een boek dat een jaar of 10 geleden is geschreven over een zaak uit de jaren -20. Dat zou er op kunnen duiden dat de affaire van het paneel nog altijd actueel is in bepaalde kringen en dat men er belang bij heeft dat geheim te houden. Die houding lijkt me parallelen te vertonen met RLC waar de ene partij het bestaan van een crypte ontkent en weer anderen in het museum van RLC er een afbeelding van hebben hangen. Met andere woorden: beide zaken zijn nog steeds actueel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bill, is geen recente bedreiging hoor. deze dateert van de periode dat zijn boek uitgegeven werd en kwam ook bij Van Halewyck toe. Men is er tot nu toe niet in geslaagd de inhoud en afzender van de brief correct te plaatsen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst (aangepast)

De brief werd verzonden ongeveer twee weken NA de boekenbeurs van 2007, waar André van Halewyck op zijn stand ook bezoek kreeg van twee personen van de staatsveiligheid.. André vertelde mij dat, maar wil er volgens mij niet veel meer over kwijt.

Ik heb één opmerking. Mijn boek was een MOEILIJK boek. Men leest het best meerdere malen. Dus op 14 dagen tijd zulke complexe reactie sturen over dit MYSTERIE VAN TERVUREN lijkt mij alsof men op het boek zat te wachten en men reeds eerder wist wat de inhoud zou zijn. Volgens mij kan de inhoud van mijn manuscripten gekend geweest zijn door de ghostwriters (o.a. een forumlid, de auteur van Angel Falls en de redacteur van André  EN de hoofdinspecteur Jan De Kesel  belast met het onderzoek RR (familie van de kardinaal), die ik op het commissariaat van Leuven op de hoogte bracht van mijn bevindingen. Dit gaf aanleiding tot een grondig onderzoek IN de St-Hubertuskapel van Tervuren, maar niet ONDER de kapel (eventueel te bereiken langs de kelders van de Panquinkazerne (naakte eigenaar van de kapel en ex-kasteel van Karel van Lotharingen). Dit komt overeen met de uitspraken van Goedertier (het paneel heeft de kerk nooit verlaten en  werd slechts verplaatst. Maar dan moet men DE kerk als instelling zien. Ziet men de gelijkenis met Rennes-le-Château waar het kasteel ook verbonden is met de buitenkapel (nu kerk) en met dezelfde configuratie in L'Aiguille Creuse van Maurice Leblanc.

aangepast door Seshat
Persoonlijke naam van een forumlid weggehaald

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi, Christtian, Ik ben het met jou eens (en dat heb ik al meerdere keren aangehaald) dat er iets speelde (en nog speelt) via organisaties met verborgen doelstellingen op de achtergrond. Wat dat laatste dan ook mag wezen.

Ik heb L 'Aiguille Creuse al eens gelezen en zie veel parallelen met RLC. Maurice Leblanc moet een ingewijdene van een of andere organisatie zijn geweest. Zijn boek Trente Cerceuils gaat ook over een ondergronds verborgen geheim.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

OK MFKZT, je doet mij plezier door het te plaatsen.

In L'Aiguille Creuse zijn er veel plaatsnamen en eigennamen die naar de streek van Rhedae verwijzen. Leblanc doet dat op sublieme wijze. Ik geef één voorbeeld.

Een zekere Louis Valmeras huwt in  zijn boek met Raymonde de St-Véran. Valmeras wijst naar Valmigère en Veran wijst naar Véraza. Deze twee dorpjes liggen naast mekaar. Hoe doet hij dat? De eerste vier letters van Veraza worden gebruikt. De drie eerste letters van Vermont zouden  teveel plaatsnamen genereren. Dat is een te vage codering. Vijf zoals Verazil zou slechts één plaatsnaam genereren, dus te expliciete verwijzing naar Rhedae. Leblanc moest dus op zoek naar een subtiel evenwicht tussen te expliciet en te vaag.Dat doet hij met veel andere namen. De combinatie Valmeras en ST-Veran verwijst op UNIEKE wijze naar Valmigère en Veraza.

Het loont ook de moeite de voornaam Raymonde te analyseren. En waarom moest Valmeras perse Louis heten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uur geleden, stickx zei:

... Volgens mij kan de inhoud van mijn manuscripten gekend geweest zijn door de ghostwriters (o.a. een forumlid, de auteur van Angel Falls en de redacteur van André  EN de hoofdinspecteur Jan De Kesel  belast met het onderzoek RR (familie van de kardinaal), die ik op het commissariaat van Leuven op de hoogte bracht van mijn bevindingen. 

Ik wist niet dat het betreffende forumlid (wiens naam ik heb weggehaald) al ghostwriter was voor je boek "Goed, en waar schuilden de Rechtvaardige Rechters"
Ik dacht dat je dit forumlid had gevraagd voor een ander boek. Het leek me wel goed dit te even aan te halen, omdat het nu lijkt alsof een forumlid betrokken zou zijn bij de bewuste bedreiging (of bij het vooraf lekken van informatie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je hebt volledig gelijk. Ze kreeg het totaalpaket van mijn manuscripten van André van Halewyck nadat het boek een ruimere tijd uitgegeven werd. Ik vergiste mij met de ghostwriter Reinold Vallinga. Nogmaals sorry. Ik herinner mij nu ook dat vóór de uitgave van het boek André het desbetreffende manuscript ook ter inzage gaf aan een journalist van een linkse vlaamse krant. Ik ben ondertussen 78 geworden, dan vergeet men soms dingen.    

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Net 78 geworden trouwens. Bij deze nogmaals proficiat 😉. Ik snor dit weekend de brief voor je op Christtian.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank u, vriend mfkzt.

Wat vind jij hier nu van. In mijn eerste boek legde ik een link  van de RR naar Rhedae.. Is iemand bang dat ik in een volgende boek het eeuwenoud geheim zou prijsgeven?. Zijn de Habsburgers bang? Is de loge bang? Is Gladio bang? Zijn de bewaarders van de RR bang? Zijn ze in Rhedae bang?  Ben ik nu bang? Tot nu toe heeft dit geholpen, want ik heb de volgende boeken niet meer gepubliceerd. Maar schrik is omgekeerd evenredig met de leeftijd. Heb ik nog veel te verliezen op mijn 78-ste als diabeticus. Niet veel meer, dacht ik zo. Dus vooruit met de geit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nog interessant om mee te geven. Het watermerk waarvan sprake toont in grote letters: ORIGINAL CROWN MILL waar de ondertekening Lady Crown Mill naar verwijst. De farbrikant van dit specifieke blauwe luxe papier is de firma PELLETIER uit Brussel o.l.v.  Annick Christyn de Ribaucourt en haar man  Georges Henry de Frahan. Dit mag geweten zijn want iedereen kan dit googelen. Mijn vraag: is Annick Christyn de Ribaucourt Lady Crown Mill? De Ribaucourts hebben hun kasteel in Perk!!!.Is dit watermerk zichtbaar op je kopij, mfkzt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het zegel dat bij de brief zat bevat deel het wapenschild van de stad Bilzen, weliswaar aangevuld met andere zaken. 

• (1819) in de lengte door midden gedeeld, het eerste deel van lazuur, beladen met vier dwarsbalken van goud, het tweede mede van lazuur, beladen met een boom, staand eop een terras, alles van goud.
  • (1840) Van boven af in twee gedeeld, het 1e (oud Looz), met tien gulden en roode strepen overtrokken, het tweede (Bilzen) van goud met eenen groenen gebladerden boom, op eenen groenen heuvel.
  • (1989) Gedeeld 1. gedwarsbalkt van tien stukken van goud en van keel 2. in zilver een geplante beuk van sinopel.

op het blazoen op de brief zijn we slechts 4 dwarsbalken en geen 10. Dit wil dus zeggen dat het blazoen uit 1819 was. Wat dus geen match is met het vermelde jaartal 1734 of met het Oppergerecht van Buiten Bilzen.

Samen met de Schepenbank van Vliermaal en de Leenzaal van Munster-bilzen, was de Buitenbank van Bilzen één van de drie Loonse oppergerechten, waar schepenen van plaatselijke schepenbanken recharge of advies vroegen wanneer zij strafzaken behandelden, en waar partijen in beroep konden gaan tegen vonnissen van plaatselijke schepenbanken in burgerlijke zaken. Het rechtsgebied van de Buitenbank van Bilzen was veel kleiner dan dat van Vliermaal.  De voornaamste en meest kenmerkende bevoegdheid van de heer van een heerlijkheid bestond in het vervolgen van verdachten van misdrijven door hen op te sporen en hen voor de schepenbank te brengen om hen te laten vonnissen. Veel heren oefenden die bevoegd heid niet zelf uit, maar stelden daarvoor een drossaard aan.  De territoria in het rechtsgebied van de Buitenbank van Bilzen die door de Bisschoppelijke Tafel niet verpand werden, en waar de heerlijke rechten tot het einde van het ancien régime in haar bezit bleven, waren de gemeente Bilzen met haar gehuchten, de gemeente Martens-linde, de gemeente Herk-de-Stad met haar gehuchten of wagens, en de kleine heerlijkheid Overrepen bij Tongeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites